خمین – ایرنا – سرپرست پژوهشکده ملی گل و گیاه زینتی گفت: نخستین بار در کشور گنجینه گیاهان زینتی پیازی گلخانه‌ای درفضای باز این پژوهشکده دایر شد.

محمدرضا شفیعی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این گنجینه با هدف دستیابی به مواردی از قبیل حفظ ذخایر ژنتیکی، تاسیس بانک ژن گونه های گیاهی، برپایی نمایشگاه عرضه گیاهان زینتی پیازی و فرهنگ سازی درخصوص حفظ و نگهداری گیاهان دایر شده است.
وی اظهار کرد: معرفی و ارائه ارقام جدید گل های زینتی حاصل دستاورد طرح های تحقیقاتی، فراهم شدن بستر مناسب در آموزش های کاربردی برای افراد علاقه مند به تولید و عرضه گیاهان زینتی پیازی از دیگر اهداف راه اندازی این گنجینه است.
شفیعی ادامه داد: بر این اساس گلخانه ای به وسعت ۸۰۰ متر مربع ایجاد شده و در این گلخانه انواع گل‌های پیازی گلخانه‌ای نظیر گلایل، فریزیا، شیپوری، زنبق، آمار پلیکس، آلسترومریا کشت شده تا در بهمن و اسفند که اوج گل دهی این گل ها است در معرض دید علاقه مندان قرار گیرد.
وی این گنجینه گلخانه ای ویژه گونه های گل پیازی را منحصر به فرد اعلام کرد و افزود: تاکنون چنین مجموعه‌ای در فضای گلخانه ای دایر نشده بود.
پژوهشکده ملی تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات شامل بخش های اصلاح، تکثیر و پرورش، گیاه پزشکی، تحقیقات خاک و آب، بیوتکنولوژی، عرضه، نگهداری و محیط های تولید، تحقیقات اقتصادی و بازاریابی در سال ۱۳۷۵ راه اندازی شده است.

کد خبر: