به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد مقاومتی (مقاومتی نیوز)، در نوامبر سال ۲۰۱۵ از زمانی که جنگنده سوخوی ۲۴ روسیه بوسیله ی دو جنگنده ی اف ۱۶ نیروی هوایی ترکیه سرنگون شد، روسیه ممنوعیتهای وارداتی خود را علیه ترکیه اعمال کرد. یکی از گسترده ترین این ممنوعیتهای وارداتی مربوط به واردات گوجه فرنگی از ترکیه به روسیه می باشد.

ادامه ممنوعیت واردات روسیه از ترکیه، برای کشاورزان ترک مشکل ایجاد می کند

با وجود اینکه تنش های موجود در روابط سیاسی بین مسکو و آنکارا در حال کاهش است ولی هنوز هم ممنوعیتهای وارداتی اعمال شده پابرجا هستند و بر اساس ادعای یکی از مقامات دولتی روسیه، این ممنوعیتها حداقل ۳ تا ۵ سال باقی خواهد ماند. به طور قطع ادامه پیدا کردن این وضع مشکلات زیادی را برای کشاورزان ترکیه ای به وجود خواهد آورد.

ممنوعیت واردات گوجه فرنگی کشور را از واردات بی نیاز می کند

معاون نخست وزیر روسیه در همین رابطه عنوان نمود: اجرای درست این طرح باعث می شود تا کشور دیگر نیازی به محصولات وارداتی نداشته باشد و همچنین این کار مانع از بروز نوسانات مختلف در بازار این کشور می شود. از این رو دولت قصد دارد تا حمایت کامل از اجرای درست این طرح داشته باشد.

از طرف دیگر اجرای این طرح با وجود  تمامی منافعی که برای روسیه دارد اما چندان برای طرف ترکیه ای خوشایند نیست. چرا که بر اساس اطلاعات منتشر شده از موسسه آمار ترکیه در سال ۲۰۱۵  حدود ۷۰ درصد گوجه فرنگی صادراتی این کشور به ارزش ۲۵۹ میلیون دلار به روسیه صادر شد.

یکی از مشاوران موسسه مطالعاتی ایکار ترکیه عنوان کرده است که با وجود اینکه روسیه برای پاسخگویی به نیازهای داخلی خود نیازمند به ۳.۴ میلیون تن گوجه فرنگی است و تنها ۵۰۰ هزار تن از این مقدار را از طریق واردات جبران می نمود، اما به دلیل سرمای بیش از حد هوا در فصل زمستان توانایی این کشور برای افزایش میزان تولید با محدودیتهایی روبه رو شده است.

با این حال ظرفیت تولید گوجه فرنگی توسط گلخانه های این کشور به میزان ۶۲۰ هزار تن در سال می باشد و مابقی تولیدات این کشور در زمین های زراعی این کشور صورت می گیرد.

چند کمپانی بزرگ روسی وارد تولید گوجه فرنگی شدند

اگر چه بیشتر فعالان در زمینه گلخانه شامل شرکتهای کوچک هستند ولی به تازگی چند کمپانی بزرگ روسی به این صنعت روی آورده اند. همچنین دولت نیز از زمان اعمال این محدودیتها اقدام به خرید چند گلخانه بزرگ خصوصی در این کشور نموده است.

این گلخانه ها یک مجموعه بزرگ ۱۴۴ هکتاری است که ظرفیت تولید ۴۵ هزار تن گوجه و خیار را در سال دارد، همچنین گلخانه بزرگ مگنیت (Magnit) نیز با وسعت ۸۴ هزار هکتار برای پاسخگویی به نیازهای این کشور به گوجه فرنگی در نظر گرفته شده است.

برنامه ریزی برای تولید گوجه فرنگی با پروژه گلخانه

برنامه روسیه برای جبران اثرات ناشی از این ممنوعیتهای وارداتی اجرای پروژه گلخانه (Greenhouse projects) بوده که بر اساس ادعای مقامات رسمی کشور روسیه قرار است تا سال ۲۰۲۰ جمعیت ۱۴۴ میلیونی این کشور را خودکفا نماید.

روسیه در سال ۲۰۱۴ واردات مواد غذایی از اتحادیه اروپا را ممنوع اعلام کرد. دلیل اتخاذ این تصمیم نیز تحریمهایی بود که اتحادیه اروپا بر علیه روسیه به دلیل حمایت از شورشیان منطقه کریمه وضع کرده بود. با این حال این کشور از طریق اتخاذ برنامه های حمایتی توانست میزان تولید محصولاتی نظیر گوشت، پنیر و سبزیجات را در کشور افزایش بدهد و در نتیجه توانست تا حدود زیادی اثرات ناشی از اعمال ممنوعیت وارداتی را جبران نماید.

رئیس اتحادیه میوه و سبزیجات کشور روسیه اعلام کرده است که بر اساس تخمینهای صورت گرفته شده پروژه گلخانه که در حال حاضر شروع به کار کرده است این توانایی را دارد طی ۸ سال کلیه مخارج صورت گرفته شده بر روی این پروژه را بازگرداند.

همچنین وی عنوان نمود که در حال حاضر به منظور پوشش اثرات ناشی از ممنوعیتهای وارداتی اعمال شده در خصوص گوجه فرنگی، آن دسته از گلخانه هایی که برای کشت خیار احداث شده بودند تغییر کاربری داده و برای کشت گوجه فرنگی مورد استفاده قرار میگیرند.