رئیس جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در راستای اصلاح الگوی کشت و بهره‌وری آب، ۱۰۰۰ هکتار گلخانه در تاکستان احداث می‌شود.

علی اکبر متقی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین درباره اصلاح الگوی کشت در استان قزوین اظهار داشت: در راستای حفاظت از منابع آبی موجود کشت محصولات پرآب بر در فضای باز و زمین‌های زراعی ممنوع و از فضای باز به بسته منتقل می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: اجرای یک هزار هکتار گلخانه در نودهک تاکستان را در دستور کار قرار داده‌ایم و به‌زودی قطعه‌بندی و واگذاری آن به کشاورزان را آغاز می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان استان به تدریج باید کشت خود را به سمت گلخانه‌ها سوق دهند چرا که منابع آب استان محدود است و بهره‌وری برای صیفی‌جات در گلخانه‌ها بسیار بیشتر از زمین‌های زراعی باز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: هر هکتار گلخانه ۱۰ شغل پایدار را برای استان به دنبال دارد و باعث ایجاد تحول در کشاورزی و افزایش تولید محصولات می‌شود.

متقی‌فرد با تاکید بر توجه به کشاورزی علمی عنوان کرد: باید ارتباط میان شرکت‌های دانش‌بنیان و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی با کشاورزان تقویت شود تا در زمینه تولید و نهال‌های مقاوم‌تر به کم آبی و بهره‌وری بیشتر به شکل جدی‌تر اقدام شود.

وی بیان کرد: داربستی کردن باغ‌های انگور و تاسیس صندوق توسعه کشمش از دیگر اقدام‌های استان برای کمک به بخش پایه‌ای، استراتژیک و حساس کشاورزی استان بوده که امیدواریم با این اقدام برای تامین نیازهای استان و کشور قدم مثبتی برداشته باشیم.

رئیس جهاد کشاورزی قزوین گفت: امسال تلاش می‌کنیم ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را به روش‌های آبیاری مدرن تجهیز کنیم در غیر این صورت باید منتظر فرونشست خاک، خشک شدن اراضی و از بین رفتن کشاورزی خود باشیم.

متقی‌فرد اظهار داشت: در سال گذشته موفق شدیم ۲۵ هزار هکتار آبیاری مدرن در اراضی استان به مرحله اجرا درآوریم که در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است و امیدواریم با همین رویه نیز به‌کار خود در این خصوص ادامه دهیم.

شناسه خبر: ۱۵۴۰۶۴۷