به همت مرکز ملی تحقیقات گل و گیاه و برای اولین بار در کشور ۲۰ رقم گل “فریزیا” به نمایش در می‌آید.

محمدرضا شفیعی رئیس مرکز ملی تحقیقات گل و گیاه محلات در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، یکی از مهم‌ترین اقدامات و تحقیقات مرکز ملی تحقیقات گل و گیاه محلات را به‌نژادی و اصلاح نژاد گل‌ها دانست و افزود: امسال ۶۰ رقم زنبق توسط مرکز کشت شده است که طی قراردادی در اختیار باغ ملی گیاه‌شناسی تهران قرار می‌گیرد و ۲۰ اردیبهشت ماه سال آینده در این باغ به نمایش در می‌آید.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه مفصلی نیز در ابتدای سال آینده برای نمایش این ۶۰ رقم در محلات برگزار می‌شود، تصریح کرد: برای اولین بار در کشور ۲۰ رقم جدید گل فریزیا در محلات نمایش داده می‌شود.

شفیعی با اشاره به اینکه اصلاح نژاد این گل در قالب یک پروژه تحقیقاتی سه ساله انجام شده است که به نتیجه رسید و ۲۰ رقم جدید فریزیا وارد عرصه شد، افزود: این ارقام جدید امسال در واحد نمایشگاهی گلخانه‌ای گل‌های پیازی در محلات به نمایش درمی‌آید.

وی عنوان کرد: این واحد در حال حاضر به منظور نگهداری و نمایش گل‌های پیازی حساس به سرما همچون فریزیا، گلایل، زنبق، شیپوری و … در حال احداث است و به محض تکمیل آن در اواخر بهمن ماه کار کشت و نمایش گل‌ها آغاز می‌شود.

رئیس مرکز ملی تحقیقات گل و گیاه محلات گل فریزیا را یکی از ۱۵ گل شاخه بریده برتر جهان و ایران دانست که بر همین اساس کار تحقیقات و کشت ارقام جدید آن مورد توجه قرار گرفته است.

شفیعی با اشاره به ظرفیت گردشگری بسیاری غنی محلات در حوزه گل و گیاه بیان کرد: متاسفانه تا به امروز این ظرفیت نه تنها در محلات بلکه در کل کشور به صورت کامل مغفول مانده است و علاوه بر این بی‌توجهی برگزاری نمایشگاه‌ها و معرفی ارقام جدید به شکل خیلی خوب دنبال نمی‌شود و این امر حاصل آماده نبودن سایت و یا دیرکشت شدن انواع گل‌هاست که باعث می‌شود امکان نمایش آن در فواصل زمانی خاص مهیا نشود.

کد خبر: ۹۶۰۸۰۹۰۵۰۸۵