به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا تقوی پیش از ظهر یک شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۷۰ درصد اراضی کشاورزی کشور زیر کشت خیار است، ابراز داشت: بیش از ۸۳ درصد از تولید ما در حوزه خیار است که تک کشتی شدن محصولات کشاورزی امروز می تواند آسیب‌های جدی در این بخش وارد کند.

وی با بیان اینکه تعریف تک کشتی در سیستم گلخانه اشتباه بزرگی محسوب می‌شود، افزود: برنامه تولید را تعدادی بار فروش با پرداخت مساعده تعیین می‌کنند که این امر نمی‌تواند در اقتصاد کشور موثر باشد لذا ناگزیر به تغییر برنامه و اصلاح این حرکت هستیم.

مدیرکل دفتر گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تک کشتی شدن محصولات کشاورزی مهم‌ترین معضل بحث کشت گلخانه‌ای است، ابراز داشت: سامان‌دهی متقاضیان احداث گلخانه به نحوی که باعث ایجاد لطمه نشود کمک بزرگی به این بخش محسوب می‌شود.

تقوی با بیان اینکه تاکنون ۲۳ هکتار در کشور کاشت محصولات دیگر شناسایی شده است، تصریح کرد: کشت محصولات گلخانه‌ای مهم ترین رویکرد سازمان جهاد کشاورزی محسوب می‌شود و برنامه‌هایی با عنوان طرح ایجاد تنوع در محصولات گلخانه‌ای تدوین شده است.

وی با بیان اینکه میانگین مصرف آب‌های تجدید ناپذیر در دنیا بین ۲۰ تا ۲۵ درصد را شامل می‌شود، افزود: میانگین مصرف آب‌های تجدید ناپذیر در ایران بیش از ۷۰ درصد است لذا ناگزیر به اجرای احداث گلخانه‌ها به عنوان یک ضرورت هستیم.

تقوی با بیان اینکه تا کنون ۱۳ طرح توجیهی در بخش اقتصاد برای این واحدهای گلخانه‌ای آماده شده است، اضافه کرد: گلخانه‌های امروزی به شکل کاملا سنتی ساخته می‌شود و در ارائه دانش فنی در این مقوله عملکرد قابل قبولی را شاهد نیستیم لذا بحث‌های آموزشی، تأمین منابع و صدور مجوزها در دستور کار دولت و جهاد کشاورزی قرار دارد.

شناسهٔ خبر: ۴۱۷۴۵۸۲