مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان گفت: در شهرستان همدان چهار موافقتنامه اصولی گلخانه صادر شده و دو واحد گلخانه به مساحت ۷ هزار متر مربع در حال ساخت است.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، جواد رشیدی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه با توجه به اقدامات انجام شده رکورد میانگین ۳۹ تن برداشت سیب زمینی در یک هکتار ثبت شده است، اظهار کرد: زمانی در استان همدان سن و زنگ گندم بیداد می‌کرد و محصول کشاورزان را از بین می‌برد اما اکنون میزان سن‌زدگی در شهرستان همدان از نرمال قابل پذیرش مراکز تحویل گندم سه برابر کمتر بوده است.

وی با بیان اینکه گندم تولیدی در شهرستان همدان امسال ۲۵ صدم درصد سن‌زدگی داشت، افزود: با وجود خشکسالی و عدم بارش به هنگام امسال در شهرستان همدان ۳۷ هزار و ۵۰۰ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان گندم تحویل مراکز خرید شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با بیان اینکه در سال جاری در سطح ۴۳ هزار هکتار از اراضی شهرستان همدان مبارزه با سن انجام شد، افزود: در سطح ۸ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی شهرستان همدان مبارزه با علف‌های هرز انجام شده است.

وی با بیان اینکه تا امروز ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع آبی در شهرستان همدان مجهز به روش‌های نوین آبیاری شدند، بیان کرد: استان همدان در کشور جزو پیشگامان روش‌های صرفه‌جویی در مصرف آب بوده است.

رشیدی افزود: تعدادی از امکانات آبیاری نوین عمر بیش از ۱۰ سال دارند که نیاز به مصوبه داشته تا بتوانند مجدد اقدام به نوسازی کنیم.

وی با بیان اینکه ۱۵ تا ۲۰ درصد اراضی زیر پوشش آبیاری نوین دارای تاسیسات قدیمی هستند، افزود: آبیاری قطره‌ای، آبیاری بارانی و… بسته به نوع کشت و زمین و آب منطقه روش آبیاری را باید انجام داد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با بیان اینکه سال گذشته ۶٫۲ میلیارد ریال تسهیلات مختلف از جمله مکانیزاسیون در شهرستان همدان جذب شده است، بیان کرد: روش‌های اصلاح نژادی در ۳۰۰ راس دام در شهرستان همدان پیگیری شده است.

وی با بیان اینکه در دام سنگین ۳۲۵ راس اصلاح نژاد شده است، ادامه داد: در هفته دولت ۹ پروژه شامل گوساله پرواری، گاو شیری، میش داشتی، آبیاری مکانیزه و گلخانه با ۴۱ هزار و ۵۲۱ میلیون ریال اعتبار و اشتغال ۳۸ نفر به بهره‌برداری خواهد رسید.

رشیدی با بیان اینکه ۵۵ مورد موافقتنامه کوچک روستایی صادر شده است، افزود: برای نخستین بار صندوق توانمندسازی زنان روستایی در استان اجرا شده که در این راستا ۶ سهمیه به شهرستان همدان داده شد.

وی با بیان اینکه در شهرستان همدان چهار وافقتنامه اصولی گلخانه صادر شده و دو واحد گلخانه به مساحت ۷ هزار متر مربع در حال ساخت است، تصریح کرد: همه اراضی باغی شهرستان همدان در حال ثبت سامانه است تا به دقت و با استفاده از نقطه‌یابی جغرافیای باغات شناسایی شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با بیان اینکه سال گذشته شهرستان همدان با ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار زیر کشت اراضی سیب زمینی ۱۹۰ هزار تن تولید داشت، ادامه داد: در سال جاری یک‌هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی آبی سیب‌زمینی کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در زمینه امور دام ۳۵ هزار تن انواع خوراک دام برای مرغداری‌ها، گاو شیری، گوساله و بره‌پرواری  توزیع شده است، بیان کرد: ۷۵۴ تن نهاده‌ها شامل جو،کنستانتره ذرت و سویا توزیع شده است.

کدخبر: ۱۳۹۶۰۶۰۵۰۰۱۶۱۰