رییس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به طرح “تامین سلامت ۸ محصول عمده کشاورزی”، گفت: سازمان مصوبه اولیه تامین اعتبار این طرح را گرفته و قرار است به محض تخصیص اعتبار، از اول سال۹۷ فقط روش های غیر شیمیایی در تولید این محصولات بکارگرفته شود.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ محمدعلی باغستانی با بیان اینکه استفاده از روش‌های مبارزه بیولوژیک نیز بخشی از این طرح است، افزود: سازمان حفظ نباتات در نظر دارد در یک برنامه ۳ ساله مبارزه بیولوژیک را در سطحی حدود ۵۰۰ هزارهکتار توسعه دهد، البته سازمان استفاده از روش مبارزه بیولوژیک را در این سطح متوقف نخواهد کرد و تا سطحی که نیاز باشد آن را گسترش می دهد.

وی تاکید کرد: سیاست سازمان این است که اندک اعتباری که به صورت یارانه برای مبارزه غیر شیمیایی تعلق می گیرد را عمدتا به محصولات تازه خوری اختصاص دهد که در راس آن ها محصولات گلخانه‌ای مثل خیار و گوجه فرنگی گلخانه ای قرار دارند.

باغستانی با یادآوری اینکه سال گذشته نزدیک به ۲۳۰ هزارهکتار مبارزه بیولوژیک در کشور انجام شده است، اضافه کرد: در مجموع سال گذشته بالغ بر ۵ میلیون هکتار مبارزه غیر شیمیای در سطح مزارع و گلخانه ها صورت گرفت.

به گفته رییس سازمان حفظ نباتات کشور طرح توسعه مبارزه بیولوژیک از جمله طرح های است که اگر حمایت دولت را نداشته باشد زمین می خورد.

وی ادامه داد: در حوزه حفظ نباتات سه اصل اساسی وجود دارد که شامل؛ تامین کیفیت محصول، سلامت محصول و افزایش تولید است که بر اساس آن باید ۹۵ درصد از محصولات از کیفیت و سلامت کامل برخودار باشند.

باغستانی با بیان اینکه در تامین سلامت محصولات آفت کش ها نقش مهمی دارند، افزود: در این حوزه ثبت سموم با کیفیت، ثبت سموم با درجه خطر پایین، ثبت برند و استفاده از تکنیکال های استاندارد اهمیت زیادی دارد.

وی درباره اقدامات سازمان حفظ نباتات کشور در خود کفایی گندم، گفت: سال گذشته کل سطح مبارز با سن در مزراع گندم دو و ۲۰۰ هزار هکتار و  علف های هرز ۳ میلون و ۴۰۰ هزار هکتار بود که بر روی کیفیت و کمیت این محصول تاثیر بسزایی داشت.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور تاکید کرد: میزان سن زدگی گندم در سال گذشته کمتر از ۳ درصد بود و ۹۷ درصد گندم تولیدی در محدود استاندارد این بیماری قرار داشتند.

وی با تاکید بر اینکه سطح مبارزه با بیماری‌های نباتی در کشور کاهش یافته است، اظهار کرد: سازمان حفظ نباتات در مبارزه با بیماری ها بحث کانون یابی را مورد توجه قرار داده است چراکه هر چقدر در کانون یابی سرعت عمل بیشتر باشد سطح مبارز و استفاده از سموم کاهش می یابد.

کد خبر: ۲۳۲۳۱۴