به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سرپرست مدیریت امور اراضی استان گیلان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تغییر کاربری اراضی تحت اختیار بنیاد مسکن است اظهار کرد: مسئله خرد شدن و کمتر شدن مساحت زمین‌های کشاورزی اکنون مدنظر ما است.

وی با اشاره به اینکه اختلاف خانواده‌ها و وقف باعث خرد شدن اراضی می‌شود افزود: خرد شدن زمین‌های کشاورزی باعث کمتر شدن سود برای کشاورزان می‌شود و این مسئله افزایش تغییر کاربری اراضی را به همراه دارد.

سرپرست مدیریت امور اراضی استان گیلان گفت: طبق تفاهم‌نامه‌ای ایجادشده، یک نسخه از تخلفات مربوط به تغییر کاربری اراضی به دادستان و یک نسخه دیگر به بنیاد مسکن تحویل داده می‌شود.

گیلانپور با بیان اینکه طرح هادی در قبل از سال ۱۳۸۵ اجرایی شد گفت: قانون حفظ کاربری برای سال ۱۳۷۴ است و تبصره خاصی نداشت که طرح هادی مستثنا شود، بنابراین اهمیت زمین‌های زراعی در جهت بزرگ و کوچک بودن آن مشخص نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه قانونی جهت ساخت ساز به مساحت ۵۰۰ متر نداریم بیان کرد: ساخت‌وساز بدون مجوز در زمین‌های زراعی و کشاورزی ممنوع است و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

سرپرست مدیریت امور اراضی استان گیلان با بیان اینکه در پروسه بررسی پرونده‌ها ابتدا درخواست تغییر کاربری متقاضیان ثبت می‌شود تصریح کرد: وقتی ضرورت تغییر کاربری مشخص شد مجوز مساحتی جهت تغییر کاربری صادر می‌شود و در این زمان ۸۰ درصد نرخ روز زمین به‌عنوان عوارض دریافت می‌شود و صاحبان زمین اصلی می‌توانند درصورتی‌که مجوز تبصره یک ماده یک را گرفتند به مساحت ۵۰۰ متر معاف از مالیات و عوارض شوند.

گیلانپور با اشاره به اینکه پروسه تغییر کاربری پس از تکمیل پرونده در دبیرخانه دو ماه زمان نیاز دارد افزود: قانون‌گذار زمان کافی را تعیین کرده اما دادگاه ویژه برای متخلفان تغییر کاربری اراضی هنوز ایجاد نشده است.

وی با اذعان به اینکه کشور با مشکل آب رو به رو است گفت: وزارت جهاد کشاورزی هدفش کشت گیاهان گلخانه‌ای در زمین‌های کشاورزی کم آب است.

سرپرست مدیریت امور اراضی استان گیلان با اشاره به اینکه شهرک کشاورزی سپیدرود به‌نوعی شهرک گلخانه‌ای است تصریح کرد: ۷۷۰ هکتار از زمین شهرک سپیدرود در پشت منطقه مسکن مهر رشت برای ایجاد شرکت‌های گلخانه‌ای تخصیص‌یافته و در اختیار شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای قرارگرفته است تا اگر بشود به‌صورت شهرک کشاورزی استفاده شود.

کدخبر: ۱۳۹۷۰۹۱۰۰۰۰۰۰۲