سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور

مدت دوره آموزش : ۲۵۰ ساعت ( زمان آموزش نظری : ۷۵ ساعت ـ زمان آموزش عملی : ۱۷۵ ساعت): بر این اساس با توجه به ساعات برگزاری دوره و یک شیفت آموزش در صبح، طول دوره آموزشی ۲ ماه خواهد بود.

ویژگی کارآموز:

حداقل توانایی جسمی و ذهنی: شخصی که وارد این دوره می شود باید سلامت کامل جسمانی و روانی داشته باشد.

حداقل مدرک تحصیلی: پایان دوره راهنمائی

جنسیت:  هم خانم‌ها و هم آقایان می‌توانند در این دوره شرکت نمایند.

شرایط سنی: حداقل سن برای شرکت در دوره‌های آموزشی ۱۵ سال تمام می‌باشد. به استناد تبصره ۲ ماده ۱۸ آئین نامه نحوه‌ی تشکیل و اداره آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد پذیرش کارآموزان گروه سنی ۱۵- ۱۲ سال، منوط به به ارائه اجازه‌ی کتبی ولی و یا قیم قانونی کارآموز است.

پیش نیاز مهارتی: این دوره پیش نیاز لازم ندارد.

مسیر اشتغال و ارتقاء و تکمیل مهارت:

کارآموزان پس از طی دوره آموزشی، در صورت تمایل جهت ارتقای دانش و مهارت‌های تخصصی می‌توانند در دوره‌های کشتکار گلخانه‌ای هیدروپونیک شرکت کنند.

 مهم‌ترین استانداردها و مشاغل مرتبط با دوره کشتکار گلخانه‌های خاکی:

کشتکار گلخانه‌ی هیدروپونیک، کشت سبزی و صیفی‌جات به روش هیدروپونیک، پرورش دهنده توت فرنگی

وضعیت شغلی و درآمد حرفه کشتکار گلخانه های خاکی:

در حال حاضر برای اخذ مجوز برای واحد های بزرگ و تجاری، حداقل ۵۰۰۰ متر زمین و برای واحدهای کوچک و مجوز اشتغال خانگی، حداقل ۱۰۰۰ متر زمین  لازم است. در تولید محصولات کشاورزی معمولا هرچه واحد تولیدی بزرگ تر باشد به علت کاهش هزینه های تولید، سوددهی افزایش می یابد. با توجه به متراژ گلخانه، نوع محصول انتخاب شده و همچنین فعالیت در بازار داخلی و خارجی میزان درآمد در این بخش بسیار متنوع می باشد، همچنین با رعایت نکات علمی و تجربی در کار، می توان درآمد بسیار بالایی کسب کرد که این خود مستلزم کسب مهارت لازم در این رشته می باشد. در این رشته پس از دریافت آموزش های لازم می توان با مشاوره در امور کشت های گلخانه ای و یا با اجاره گلخانه و یا مشارکت در امر تولید، به درآمد مناسب رسید.

ملزومات راه اندازی یک گلخانه:

مهم‌ترین تجهیزات و مواد مصرفی برای راه اندازی حرفه کشتکار گلخانه‌های خاکی:

تجهیرات سیستم تهویه (فن‌های استاندارد و فن‌های سیرکوله)، تجهیزات سیستم آبیاری قطره‌ای، تجهیرات سیستم گرمایشی (هیتر یا شوفاژ آب گرم و …)

تجهیرات سیستم خنک کننده (فن، پد، سایه اندازها) و مواد مصرفی لازم (بذر، انواع کودهای شیمیایی و آلی، انواع سموم شیمیایی و بیولوژیک، کارتن بسته بندی و..).

مزایای گواهینامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور:

گواهینامه مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور دارای کد استاندارد بین المللی مشاغل (۲۰۰۸-ISCO) می باشد که دارندگان آن با احراز صلاحیت شغلی    می توانند از مزایای قانونی مختلفی بهره مند گردند. از جمله این مزایا : ضوابط جایگزینی و احتساب دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای به جای تجربه شغلی (سوابق کار)، در طرح‌های طبقه بندی مشاغل کارگاه‌های مشمول قانون کار.

کد ملی آموزش شغل:  ۶۱۱۲۲۰۶۲۰۰۵۰۰۰۱