سرپرست روابط عمومی جهاد کشاورزی اصفهان گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته برای کشت گلخانه‌ای سالجاری در کشور پنج هزار و ۸۰۰ هکتار زمین در نظر گرفته شده که از این مقدار ۳۰۰ هکتار سهم اصفهان است.

داریوش امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در راستای تحقق برنامه توسعه گلخانه ای از ۳۰۰ هکتار در دست اقدام برای سالجاری ۲۰۰ هکتار مجوز تاسیس، ۱۴۰ هکتار پروانه تاسیس و معرفی به بانک برای اخذ تسهیلات گرفته است همچنین ۱۱۰هکتار در مرحله اجرا و زیر کشت قرار دارد.

وی افزود: در گلخانه‌های اصفهان محصولاتی ازجمله فلفل دلمه ای، خیار، گوجه و حتی انواع گل‌های زینتی برای کشور و حتی صادرات به خارج کشت می شود.

سرپرست روابط عمومی جهاد کشاورزی اصفهان اظهار کرد: برای مشارکت در احداث ۳۰۰ هکتار گلخانه در اصفهان هر شهرستان با توجه به توانایی و ظرفیت خود اعلام آمادگی کرده انجام امور را به دست می گیرد.

امینی تصریح کرد: افرادی که برای احداث گلخانه اعلام آمادگی می کنند، پروانه تاسیس و معرفی به بانک دریافت می کنند، پس از گذشت مراحل اداری مشمول تسهیلاتی از سوی بانک‌های عامل از جمله بانک کشاورزی می شوند.

سرپرست روابط عمومی جهاد کشاورزی اصفهان گفت: وام و تسهیلاتی که این افراد دریافت می کنند با بهره‌های بسیار کم از جمله هشت و ۱۴ درصد است.

امینی با بیان اینکه براساس آمار سال ۱۳۹۷ مساحت گلخانه‌های این استان ۱۷۰۰ هکتار است، گفت: این گلخانه‌ها در قالب سه هزارو ۸۰۰ واحد گلخانه ای در استان پراکنده‌است و برای ۱۷هزار نفر شغل مستقیم و به همین تعداد شغل غیر مستقیم ایجاد کرده‌است.

وی با بیان اینکه به ازای هر هکتار گلخانه برای ۱۰ نفر شغل ایجاد می‌شود، اظهار کرد: سال گذشته ۱۷۰۰ گلخانه استان اصفهان، برای  ۱۷ هزار نفر شغل مستقیم و معادل همین تعداد در مشاغل غیر مستقیم همچون بسته بندی و حمل و نقل اشتغال ایجاد کرده است که شامل کارگر، مهندس و گلخانه‌دار می‌شود.

سرپرست روابط عمومی جهاد کشاورزی اصفهان افزود: حدود ۸۵ درصد این گلخانه‌ها به کشت محصولات سبزی وصیفی اختصاص دارد  و ۱۵ درصد از آن انواع گل‌های زینتی را تولید می‌کند.

امینی اضافه کرد: از این مقدار فضاهای گلخانه ای سالانه بیش از ۲۵۰هزار تُن محصولات صیفی، سبزی‌جات و بیش از ۱۴۰ میلیون اصله گلدان و شاخه گیاهان زینتی تولید می‌شود.

وی عمده شهرستان هایی که فضاهای گلخانه ای اصفهان در آن متمرکز است را ۱۰ شهرستان عنوان و خاطر نشان کرد: از ۲۴ شهرستان استان اصفهان، حدود ۱۰ شهرستان بیشترین فضای گلخانه ای را دارند که شامل شهرستان فلاورجان، مبارکه، اصفهان، دهاقان، شهرضا، تیران و کرون، خمینی شهر، شاهین شهر، برخوار و نجف آباد است که در هرکدام ازاین شهرستان‌ها بیش از ۱۰۰ هکتار گلخانه وجود دارد.

سرپرست روابط عمومی جهاد کشاورزی اصفهان افزود: در شهرستان‌هایی همچون فریدن، چادگان، گلپایگان، خوانسار، آران، نطنز، لنجان و سمیرم نیز گلخانه وجود دارد اما سطح کل آن در حدود چهار تا پنج هکتار است.

به گزارش ایمنا، امسال به دستور وزیر جهاد کشاورزی قرار است پنج هزار و ۸۰۰ هکتار کشت گلخانه‌ای در کشور با اعتبار پنج هزار میلیارد تومان از محل بند الف تبصره ۱۸ راه‌اندازی شود.

کد خبر: ۳۹۳۶۲۲