کنه ها

معمولاً دو نوع از کنه ها به خیار صدمه میزنند و بیشتر در اواخر بهار و اوایل تابستان که هوا گرم و رطوبت کاهش پیدا میکند ظاهر می‌گردند. اگر در اوایل ظهور به آنها مبارزه نشود به سرعت طغیان کرده و با مکیدن شیره گیاهی خسارت قابل توجهی به بوته ها وارد می‌سازنددر ابتدا محل خسارت روی برگ به شکل نقاط قهوه‌ای تا سیاه رنگ شده و در صورت شدت برگ نقره‌ای رنگ، گردآلود و تارعنکبوتی شده و در صورت ادامه زرد رنگ و خشک می‌گردد.برای مبارزه با این آفت میتوان از روش های بیولوژیکی و سمپاشی استفاده نمود. البته از بین بردن علف های هرز داخل گلخانه و تهویه مناسب برای خنک کردن آن، در تاخیر آلودگی و کاهش جمعیت آفت بسیار مؤثر است.

مبارزه بیولوژیکی

در مبارزه بیولوژیکی با کنه، از کنه شکاری بنام ph-per که نام تجاری آن spiden میباشد به عنوان بهترین راه مبارزه استفاده می‌شود. این کنه شکاری در طبیعت بلاخص در مناطق نیمه معتدل براحتی یافت می‌شود.

کنه-شکاری-Spidem

این کنه شکاری حشرهآی است فعال و به رنگ صورتی متمایل به قرمز با بدن بیضی شکل و پاهای بلند، و روزانه قادر است تا ۲۰ کنه نابالغ را نابود سازد. از طرفی تولید مثل آن تا دوبرابر کنه آفت می‌باشد. از این کنه شکاری بیشتر بر علیه کنه قرمز داخل گلخانه استفاده می‌گردد و در شرایط رطوبت بالا و درجه حرارت بالای ۲۰ درجه سانتیگراد در گلخانه بهترین و سریع‌ترین نتیجه را در پارازیته کردن کنه ها به دست میدهد. برای بدست آوردن کنه شکاری میتوان تعدادی را یا از طبیعت جمع‌آوری کرد و یا در صورت وجود در مراکز انسکتاریوم از طریق کارشناسان حفظ نباتات تهیه نمود.

استفاده از سموم کنه کش

چنانچه طغیان کنه ها به حدی باشد که تاخیر در مبارزه (سمپاشی)منجر به خسارت قابل توجه به بوته ها شود، توصیه می گردد محصول بوته ها را تا آخرین میوه قابل برداشت چید و از گلخانه خارج نمود آنگاه با استفاده از سموم کنه کش و تخم کش با درصد اختلاط مناسب گلخانه را سمپاشی کرد چنانچه محصول خیار قبل از اتمام دوره تاثیر سم به دست آمد نباید مورد استفاده قرار گیرد . در صورت شدت آلودگی عملیات سمپاشی بایستی برای ده‌ الی پانزده روز بعد تکرار گردد.