رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان توانمندی‌های استان در زمینه شیلات،تولید گوشت قرمز، تولید محصولات گرمسیری، گلخانه‌ای و باغی بویژه خرما و محصولات خارج از فصل و گیاهان دارویی گفت: این استان دارای رتبه برتر در سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی است و مزیت‌های بی‌نظیری دارد که با حمایت همه دست اندرکاران می‌تواند به استان برخورداری تبدیل شود.

محمد علی نیکبخت در گفت وگو با ایسنا، افزود: برای تحول در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان در بخش‌های مختلف سند توسعه‌ای تدوین  و محور برنامه‌های کاری سازمان جهادکشاورزی قرار گرفته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه گفت: سالیانه بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود.

نیکبخت بیان کرد: بسیاری از محصولات کشاورزی دارای زمان تولید و مصرف محدودی هستند و صنایع تبدیلی می‌توانند با حفظ و نگهداری محصولات در آنها به گونه‌ای تغییر و تبدیل ایجاد کند که امکان مصرفشان در تمامی ایام سال میسر باشد.

وی گفت: با توجه خاص به تولید خرما و توسعه زنجیره ارزش آن،بهره‌گیری از تمام ظرفیت بازارهای سطح کشور برای فروش محصولات تولیدی استان، توسعه کشت میوه‌های گرمسیری بویژه موز وانبه و کشت‌های گلخانه‌ای می توان در این بخش اشتعالزایی خوبی را انجام داد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: بکارگیری فرصت همجواری با کشورهای همسایه در این زمینه‌ها می‌تواند موجبات رونق بخش کشاورزی و توسعه پایدار در منطقه شود.

وی همچنین به بحث تولید موز در استان نیز اشاره کرد و گفت: حدود پنج هزار هکتار از سطح باغات جنوب سیستان و بلوچستان به کشت موز اختصاص دارد که بیش‌از سه هزار هکتار آن بارور و بقیه غیربارور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: اگر روزی کشور بخواهد در زمینه تولید موز خودکفا باشد، باید این اتفاق در سیستان و بلوچستان رقم بخورد، می توانیم به مرحله ای برسیم که نیاز ایران را از موز تامین کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت های کشاورزی سیستان و بلوچستان، اضافه کرد: این استان با توجه به سواحل جنوب در موضوع صید و صیادی و آبزی پروری شرایط بی نظیری دارد، در باغبانی نیز شرایط این خطه خاص و در چند محصول در ردیف اول کشور قرار دارد.

نیکبخت با بیان این که استان در محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری نیز از شرایط خوبی برخوردار است، گفت: اگر کشور می خواهد در بخش محصولات گرمسیری تولید داشته باشد، آن را باید در سیستان و بلوچستان جست و جو کند، چراکه خاستگاه این تولیدات است.

وی اضافه کرد: علیرغم این که اعلام می شود سیستان و بلوچستان استان خشکی است، اما با بارندگی‌هایی که رخ می دهد و با استفاده از منابع آبی موجود و خاک و هوای خوب، البته در صورت مدیریت خوب می توان برای توسعه کشاورزی بهره برد.

کد خبر: ۱۴۰۰۰۸۱۹۱۴۵۲۶