آهن براي توليد، كلروفيل و فعالسازي چند آنزيم موثر در فتوسنتز و تنفس گياه نياز ميباشد كمبود آهن بيشتر در خاكهاي قليايي و آهكي مشاهده مي‌شود و درشرايط زهكشي ضعيف و غلظت بالاي يونهاي فلزي در خاك يا محلول غذايي ،كمبودآهن تشديد مي‌شود.

آهن قابل استفاده، در اسيديته بالاي 7 كاهش مي‌يابد . همچنين سميت منگنز كمبود آهن را تشديد مي‌كند و باعث توسعه يكنواخت رنگ پريدگي و ايجاد رنگ سبزمتمايل به زرد در جوان ترين برگها مي شود و ساير برگها سبز تيره باقي مي‌مانند. در ابتداي كمبود پهن‌برگ روشن و رگبرگها سبز مي‌مانند، اگر كمبود تشديد شود رگبرگها كم رنگ و اگر برگها در معرض نور خورشيد باشند ميميرند.

رفع كمبود:
زهكشي و هوادهي خوب خاك، براي قابل استفاده شدن آهن مناسب است. براي محصولات كشت شده در بسترهاي خاكي، محلول پاشي سولفات آهن با غلظت 150 گرم در 100 ليتر آب، كمبود آهن را كنترل مي‌كند. اما اگر محلولپاشي را ادامه ندهيم علائم كمبود مجدداً ظاهر مي‌شود. اما اصلاح مشكلات فيزيكي و شيميايي خاك تاثير طولاني مدت در كنترل كمبود دارد. براي محصولات كشت شده در بسترهاي بدون خاك، كاربرد محلول با غلظت 2تا 3 ميليگرم در ليتر كمبود آهن را كنترل مي‌كند. در شرايط قليايي، كلات آهن كمتر كمبود را كنترل مي‌كند و اين تركيب معمولا در محلولهاي هيدروپونيك استفاده مي‌شود.