ساخت سازه‌های نامناسب (سازه‌هایی با ارتفاع کم و ساختار غیر استاندارد) بیماری‌های گلخانه‌ای را تشدید می‌کند. در حالی که با به کار گیری روش‌های بسیار ساده نظیر نصب توری‌های استاندارد ضد حشره و دریچه‌ها، ایجاد دوپوش و گذاشتن حوضچه‌ی ضدعفونی در مبدا ورودی گلخانه‌ها می‌توان از بروز مشکلات در کشت گلخانه‌ای جلوگیری کرد.

متاسفانه به دلیل ناآگاهی تولید کننده، کارگرها و حتی مدیران اجرایی اغلب روش‌های به کارگیری در این زمینه از نوع شیمیایی هستند. مهمترین اثر سوء سموم به کار رفته، بر سلامت انسان است، سموم گلخانه‌ای روی سیستم اعصاب محیطی اثر می‌گذارند و در مدت طولانی سبب مسمومیت‌های خاص و مزمن می‌شوند. اگر چه با مصرف سموم شیمیایی در گلخانه‌ها شرایط کنترل آفت‌ها و بیماری‌ها فراهم می‌شود و محصولات رشد بهتر و بیشتری دارند اما گاهی شرایط محیطی برای رشد بعضی آفت‌ها مناسب‌تر می‌شود. بعضی آفت‌ها با این شرایط سازگار می‌شوند و برای از بین بردن آنها باید باز هم سم بسشتر و قوی‌تری استفاده شود.

برای کنترل آفت‌ها در گلخانه استفاده بی‌رویه از سموم دفع آفت راه حل مناسبی نیست و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. مدیریت صحیح آفت‌ها در گلخانه بیشتر بر استفاده از روش‌های پیشگیری استوار است زیرا این روش‌ها به مراتب آسان‌تر و کم هزینه‌تر از روش‌های مبارزه با آفت‌ها پس از ظهور آنها در گلخانه است. پیشگیری از وقوع آفت‌ها عمدتا بر رعایت اصول بهداشت زراعی متکی است که شامل نابودی یا حذف مواد آلوده به آفت و کلیه منابع بالقوه آلودگی می‌باشد. عملیات پاکسازی باید در هر مرحله از تولید محصول داخل گلخانه و اطراف آن انجام گیرد. رعایت اصول بهداشتی در گلخانه فرآیندی مداوم و در تمام طول سال است.

منبع: کتاب مدیریت گلخانه

مولفان: مریم مرادمند، سمیه عباس عبدلی، رضا مرادمند