الف- پایه

     همین‌طور که ساختمان احتیاج به پی و فونداسیون دارد. برای پایه‌های گلخانه هم باید پی یا فونداسیون در نظر گرفته شود. جنس ستون‌ها ممکن است فلزی یا چوبی باشد. اگر ستون‌ها یعنی پایه‌ها چوبی باشد چوب را باید با مواد شیمیایی مناسب آغشته کنیم تا مدت بیشتری دوام بیاورد.

ب- شاسی افقی

     این قسمت به صورت افقی روی پایه‌ها قرار داده می‌شود. شاسی افقی محافظی برای سقف گلخانه است.

پ- محافظ پائین پنجره

     این قطع در قسمت پایین پنجره‌ها قرار می‌گیرد و جنس آن ممکن است چوبی یا فلزی باشد.

ت- ناودان اصلی

     ناودان برای جمع‌آوری و انتقال آب به بیرون اسکلت گلخانه در نظر گرفته می‌شود. در گلخانه جوی و پشته‌ای، ناودان کار شاسی افقی را انجام می‌دهد. ناودان‌ها باید در هر 5/30 متر طول حدود 10 سانتی‌متر داشته باشد. برگ و سایر مواد نباید داخل ناودان ریخته شود و قبل از سرد شدن هوا و یخبندان برگ‌ها و مواد دیگر در داخل ناودان‌ها باید تمیز شوند. البته گلخانه‌های تک واحدی احتیاجی به ناودان خارجی ندارند.

ث- ناودان قطره

     این ناودان داخل گلخانه قرار داده می‌شود. ارتفاع آن، هم سطح ناودان خارجی یا ناودان اصلی است و قطرات جمع شده آب را به زمین هدایت می‌کند.

ج- قاب گلخان

     قاب گلخانه که در واقع چارچوب اصلی گلخانه است از مهمترین قسمت‌های ساختمان گلخانه است. البته شکل قاب و اندازه آن باید طوری باشد که سایه کمتری به داخل گلخانه انداخته شود. قاب باید تحمل وزن پوشش، برف و باد را داشته باشد. قاب گلخانه باید کانالی داشته باشد که قطره‌های جمع شده آب داخل گلخانه را به داخل ناودان ببرد.

چ- کشو

     این قطعه به قسمت بیرونی قاب متصل می‌شود تا شیشه و مواد پوشش دهنده گلخانه را در جای خود نگه دارد. کشوها بوسیله دو یا چند پیچ به قاب گلخانه محکم می‌شوند.

ح- بازوئی

     از این قطعه برای حمایت و استحکام گلخانه استفاده می‌شود.

خ- پشته

     این قطعه در قسمت برآمده گلخانه قرار دارد. قسمت بالایی هر قاب به پشته محکم می‌شود.

د- کلاهک

     این قسمت در انتهای پشته نصب می‌شود و برای راه رفتن روی گلخانه برای رسیدگی به قسمت‌های گلخانه و تعمیرات جزئی به کار می‌رود. دستگاه‌های تهویه سقفی به این قسمت وصل می‌شوند.

ذ- پنجره تهویه

     پنجره تهویه در تمام طول گلخانه و یا در بعضی از قسمت‌های گلخانه قرار می‌گیرد.

ر- پنجره تهویه کناری

پنجره تهویه کناری، گردش هوای داخل گلخانه را زیاد می‌کند. وقتی این پنجره‌ها باز باشند هوای گرم از پنجره‌های سقفی با سرعت بیشتر خارج می‌شود. این پنجره‌ها می‌توانند سراسری باشند با یک محور چرخان نایلون پنجره جمع شود.

     برای باز کردن پنجره‌های جانبی در سازه‌هایی که پوشش جانبی آنها از جنس پلاستیک است می‌توان از موتورهای جمع کننده پلاستیک استفاده نمود. این موتورهای 24 ولتی به همراه یک گیربکس نسبتا قوی، قادرند از 50 تا 100 متر در طول، پلاستیک را حول یک محور جمع کنند.

ز- نگهدارنده دستگاه تهویه

     این قسمت هم برای نگهداری دستگاه تهویه در گلخانه نصب می‌شود. گلخانه باید طوری طراحی شود که فشارهای سنگین را تحمل کند اما بادهای شدید ممکن است قوی‌ترین گلخانه را هم خراب کند. نیروی برف در گلخانه‌هایی که سیستم گرم کننده دارند مشکل ساز نیست البته اگر برف سنگین ببارد می‌تواند از بخاری قابل حمل استفاده نمود تا برف از روی سقف آب شود.

ژ- انواع و جنس اسکلت گلخانه

     جنس اسکلت گلخانه بستگی به قیمت مصالح، دسترسی به مصالح، شرایط آب و هوایی و بالاخره شکل گلخانه دارد. جنس اسکلت گلخانه می‌تواند از چوب، آهن، آلومینیوم و بخشی از آن دیوار ساختمانی باشد.

     آنچه مسلم است گلخانه باید سبک و محکم‌ باشد، هزینه اولیه و نگهداری آن کم باشد و سایه‌اندازی آن هم زیاد نباشد. البته گلخانه باید در مقابل باد با سرعت 100 کیلومتر در ساعت مقاومت کند.

     اسکلت آهنی از چوبی محکم‌تر اما هزینه آن بیشتر است. البته به دلیل سرد شدن و گرم شدن هوا و تغییر اندازه‌ی اسکلت آهنی، شیشه گلخانه شکسته می‌شود. در این گلخانه‌ها باید شیشه از لبه‌ی قاب‌ها فاصله داشته باشد. در گلخانه‌های کمانی از لوله آهنی استفاده می‌شود معمولا برای این که آهن مقاومت بیشتری داشته باشد آهن را با فلز روی گالوانیزه می‌کنند. در گلخانه با اسکلت لوله، قسمت‌های مختلف به‌وسیله پیچ و مهره به هم وصل می‌شوند و جوشکاری نمی‌شنود. از آلومینیوم بیشتر در گلخانه‌هایی کوچک و گلخانه‌هایی که برای زیبایی ساخته می‌شوند استفاده می‌شود. البته هزینه آن از آهن بیشتر است. امروزه گلخانه‌های آماده یا سفارشی با جوش و یا بدون جوش ساخته می‌شوند. گلخانه‌هایی که پیچ و مهره‌ای هستند قیمت بیشتری دارند اما به راحتی می‌توان آنها را پیاده و جابه‌جا کرد.

س- دیوار حاجب

     در قسمت سر و ته گلخانه، دیواری از جنس بتون یا بلوک سیمانی ساخته می‌شود بلندی این دیوار از زمین 60 سانتی‌متر تا یک متر است و حداقل پی آن باید 15 سانتی‌متر باشد. البته برای جلوگیری از هدر رفتن حرارت باید از داخل گلخانه یک پوشش عایق به ضخامت 5 سانتی‌متر و به بلندی دیوار حاجب از جنس پلی‌اورتان قرار داده شود. پوشش پلاستیک به این محکم می‌شود.