الف- گلخانه آموزشی

    هدف از ساختن این نوع گلخانه‌ها آموزشی است پس باید گلخانه دارای سکو و بستر کاشت زمینی باشد. این گلخانه مثل یک گلخانه تجاری یا تولیدی است و همه امکانات آن مثل این گلخانه‌ها است تا کارآموز با وظایفی که باید در گلخانه تولیدی انجام بدهد کاملا آشنا شود. البته راهروها باید وسیع‌تر باشد و همه تاسیسات گرم کننده، سرد کننده هوا، آبیاری و دستگاه‌های خودکار هم باید داشته باشد دستگاه‌ها باید خیلی کم صدا باشند و محیط گلخانه و کلاس‌های آموزشی باید بسیار زیبا و تمیز و جذاب باشند.

    گلخانه‌های آموزشی باید در تمام طول سال قبل استفاده باشد. پس پوشش‌های آن باید دائمی باشد. چون گلخانه آموزشی است پس نباید انتظار داشته باشیم که درآمد آن از محصولی که تولید می‌کند هزینه‌ها را بپوشاند.

ب- گلخانه تحقیقاتی

     مشخصات گلخانه تحقیقاتی مثل گلخانه آموزشی است اما به خاطر کار تحقیقاتی مراقبت محیط گلخانه در آن دقیق‌تر است چونه جلوگیری از بروز آفت‌ها و بیماری‌های گیاهی در این گلخانه‌ها اهمیت زیادی دارد و باید مانع از ورود این عوامل بشویم این گلخانه‌ها پنجره تهویه ندارند و برای تهویه از سیستم مخصوص گلخانه تحقیقاتی استفاده می‌شود.

پ- گلخانه خانگی یا تفریحی

     از این گلخانه‌ها بیشتر برای نگهداری گلدان‌های خانگی استفاده می‌شود. این گلخانه‌ها معمولا باید زیبا ساخته شوند. چون این گلخانه‌ها در فضای باز خانه و یا استراحت استفاده می‌شوند. معمولا اسکلت این گلخانه‌ها آلومینیومی و یا چوبی است و پوشش آن بیشتر از شیشه است.

ت- گلخانه تجاری یا تولیدی

     این گلخانه‌ها به منظور نگهداری و یا تولید گیاهان ساخته می‌شوند. این گلخانه‌ها بیشترین مساحت گلخانه‌ای را در کشور دارند. در واقع وقتی از گلخانه در کشاورزی صحبت می‌شود منظورهمین گلخانه‌های تجاری یا تولیدی است. در این گلخانه‌ها کوشش می‌شود قیمت تمام شده محصول تا آنجا که ممکن است پائین‌تر باشد تا بتواند در بازار با قیمت محصولات تولید کنندگان دیگر رقابت کند و تولید با خطر افزایش هزینه روبرو نشود. گلخانه‌های کوچک حداقل 750 متر مربع مساحت دارند این گلخانه‌ها برای خرده فروشی مناسب هستند. اما گلخانه‌های عمده فروشی تا 1500 متر مربع مساحت دارند. شکل گلخانه تجاری به محصولی که می‌خواهیم تولید کنیم بستگی دارد.

     در گلخانه‌های بزرگ، فضای داخل گلخانه یکنواخت است و چون تغییرات حرارت و رطوبت و نور در آنها کمتر است محصول در آن به خوبی رشد می‌کند یا نگهداری می‌شود. اما اگر گلخانه بسیار بزرگ باشد مهار کردن آفت‌ها در آن مشکلل می‌شود. اما اگر گلخانه بسیار بزرگ باشد مهار کردن آفت‌ها در آن مشکل می‌شود.

منبع: کتاب مدیریت گلخانه

مولفان: مریم مرادمند، سمیه عباس عبدلی، رضا مرادمند