الف- نور سفید (حاوی رشته‌ی ملتهب تنگستن)

     در این نوع از لامپ‌ها حرارت تولیدی زیاد، کیفیت نور پایین و راندمان تبدیل انرژی الکتریکی به نورانی 7 درصد است. بخش بیشتری از انرژی الکتریکی به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود.

ب- لامپ فلوروسنت

     این لامپ‌ها در رشد و نمو موثر هستند. عیب این لامپ‌ها قدرت ولتاژ پایین است و باید تعداد زیادی لامپ مصرف شود. در این صورت هزینه سیم کشی بالا می‌رود و نصب زیاد آنها باعث ایجاد سایه روی گیاهان می‌شود. لامپ‌های سرد و مهتابی گرم، بازده خوبی ندارند (20 درصد) و متداول‌ترین لامپ فلوروسنت برای رشد گیاه هستند. نور در این لامپ‌ها نزدیک نور آبی است.

پ- لامپ سدیمی فشار بالا

     این لامپ ارزان و کاربرد آن ساده است. راندمان تبدیل انرژی الکتریکی به نورانی در آن حدود 20 درصد می‌باشد. مدت زمان تابش نور (طبیعی و تکمیلی) 18-16 ساعت است. تابش 24 ساعته در مورد اکثر گیاهان مضر و یا بی‌اثر است. وقتی که نور خورشید طبیعی محیط را کاملا روشن کند و نور دوبرابر کند و نور دوبرابر نور تکمیلی لامپ‌ها باشد زمان خاموش کردن لامپ‌های مکمل است.

     واکنش گیاهان به نور در مرحله جوانی (مرحله‌ی نشاء در خزانه یا جعبه‌ی نشاء) زیاد و به مرور زمان از شدت آن کاسته می‌شود. برای یک بستر کاشت به عرض 2/1 متر، یک رشته لامپ 60 واتی به فاصله 2/1 متر از هم و در ارتفاع 5/1 متر بالاتر از سطح خاک بستر کشت و برای دو بستر یک رشته لامپ 100 واتی به فاصله 8/1 متر از هم و در ارتفاع کمتر از 8/1 متر نیاز است. برای روشن کردن هر متر مربع مساحت گلخانه، 16 وات نور مورد نیاز است.

منبع: کتاب مدیریت گلخانه

مولفان: مریم مرادمند، سمیه عباس عبدلی، رضا مرادمند