یکی از عوامل مهم در رشد گیاهان گلخانه انتخاب خاک مناسب است. از آنجا که گیاهان موجود در گلخانه در شرایط کاملا مصنوعی پرورش می‌یابند، لذا دارای محدودیت‌هایی از نظر محیط رشد ریشه در مقایسه با شرایط طبیعی می‌باشند. برای جبران کمبودها و محدودیت‌ها باید خاک گلدان را طوری تهیه نماییم که در رشد گیاهان خللی وارد نگردد. برای این منظور معمولا به جای استفاده از خاک معمولی و ساده از خاک یا کود ترکیبی استفاده می‌کنند. کمپوست نیز از انواع خاک‌های ترکیبی است. به طور کلی در علم باغبانی هنگامی که از کودهای ترکیبی(کمپوست) صحبت می‌شود دو مفهوم و منظور مورد نظر می‌باشد:

1- مواد آلی حاصل از تجزیه موادی چون علف‌های بریده شده، ساقه‌های نخود و لوبیا و تمام مواد سلولزی دیگر که در عملیات باغبانی به دست می‌آید و به آنها هوموس می‌گویند. این ماده از نظر باغبانی بسیار با اهمیت بوده و سرشار از مواد مورد نیاز گیاه می‌باشد.

2- مخلوطی از کود برگ (پیت)، شن و گیاهی اوقات خاک و مواد غذایی مورد احتیاج گیاه که برای گیاهان مختلف در شرایط متفاوت با دستورالعمل‌های خاص تهیه می‌شود.

     در مطالعات مراکز عمده تحقیقاتی جهان استفاده از کلیه مواد سلولزی مازاد جوامع شهری و مازاد مواد سلولزی گیاهی مورد توجه قرار گرفته است. جهت دستیابی به نوعی کود ترکیبی که مناسب رشد اکثر گیاهان باشد، تلاش‌های فراوان به عمل آمده است. متاسفانه با توجه به خصوصیات مواد متشکله در نقاط مختلف، دستورالعمل دقیقی را نمی‌توان توصیه نمود. چنان که به آسانی می‌توان دریافت که حتی مواد متشکله خاک یک باغچه با خاک باغچه مجاور از نظر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی متفاوت می‌باشد. بنابراین بسته به شرایط گوناگون و نوع گیاه و دیگر کیفیت‌های گیاهی می‌توان با بررسی‌های فنی نسبت به تهیه خاک ترکیبی اقدام نمود.

منبع: کتاب مدیریت گلخانه

مولفان: مریم مرادمند، سمیه عباس عبدلی، رضا مرادمند