الف- گلخانه‌های ثابت

     گلخانه‌های ثابت، دایمی هستند و در ساختمان آنها از آهن و سایر مصالح استفاده می‌گردد. نکات زیر در ساخت گلخانه‌های ثابت باید در نظر گرفته شود.

     1- فاصله گلخانه تا بازار مصرف.

     2- کیفیت آب از نظر سختی.

     3- وجود بازارهای فروش محلی.

     4- دسترسی به کارگران متخصص.

گلخانه ثابت دارای انواع متفاوتی است.

  • گلخانه یک طرفه

     از یک جهت از نور کامل آفتاب برخوردار است و از جهت دیگر از مصالح ساختمانی پوشیده شده است. این نحوه ساخت و ساز گلخانه برای مناطقی با شرایط محیطی نسبتا دشوار بسیار مطلوب است. در مناطقی که سرمای شدید یا یخبندان‌های طولانی وجود دارد،‌ ساخت این گلخانه‌ها به صرفه می‌باشد.

  • گلخانه دو طرفه

     از دو جهت به طور کامل از نور آفتاب بهره‌مند است. این گلخانه برای کشت و پرورش بسیاری از محصولات، ایده‌آل و مناسب است. زیرا از جهت نور و درجه حرارت بطور کامل از نور خورشید بهره می‌برد.

  • گلخانه نیمه دوطرفه

     از یک جهت بطور کامل از نور آفتاب برخوردار است و از جهت مقابل تا نیمه از مصالح ساختمانی پر شده و نیمه دیگر از جنس شیشه شفاف است.

     هر یک از سه نوع گلخانه ذکر شده برای یک اقلیم معین مناسب می‌باشند. اما بطور کلی برای مناطق مختلف ایران گلخانه‌های دوطرفه بسیار مناسب و مطلوب هستند. زیرا در کشور ما به علت برخورداری از نور فراوان خورشید مخصوصا در زمستان می‌توان در گلخانه‌های دو طرفه در مصرف سوخت صرفه‌جویی بسیار خوب و با ارزشی داشت.

ب- گلخانه‌های متحرک

     گلخانه متحرک به منظور پیش‌رس کردن پاره‌ای از محصولات در نواحی سردسیر مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولا از پایه و تعداد معینی پنجره‌های شیشه‌ای شبیه شاسی و پلاستیک تشکیل شده‌اند.

منبع: کتاب مدیریت گلخانه

مولفان: مریم مرادمند، سمیه عباس عبدلی، رضا مرادمند