در ساختمان گلخانه، شیشه بیش از سایر مصالح به کار برده می‌شود. ضخامت شیشه‌ها معمولا بین 4-8 میلیمتر می‌باشد. درصد نور قابل عبور از شیشه 89 می‌باشد. گلخانه‌ها از نظر میزان شیشه به کار رفته به سه گروه مختلف تقسیم می‌شوند:

الف- گلخانه‌های تمام شیشه‌ای

     این گلخانه از ساده‌ترین نوع به حساب می‌آید و برای پرورش گیاهانی که باید در کف گلخانه روئیده شوند مناسب است. کف این قبیل گلخانه‌ها را می‌توان به وسیله تخته تقسیم‌بندی نمود و در قسمت‌های جدا شده نشاء کاری کرد. به دلیل سطح زیاد شیشه نور به اندازه کافی می‌تابد و می‌توان جعبه‌های کاشت بذر را در چند طبقه قرار داد. لازم به یادآوری است که در گلخانه‌های تمام شیشه‌ای به علت تبادل حرارتی مقداری از حرارت داخل گلخانه به هدر می‌رود. لیکن به دلیل داشتن سطح زیاد شیشه، صبح‌ها زیاد گرم شدهؤ نور کافی به گیاهان تابیده می‌شود و در نتیجه هوای گلخانه در تمام مدت روز گرم نگه‌داشته می‌شود.

     استفاده از کف گلخانه و کشت گیاهانی چون گوجه‌فرنگی و گل داوودی که معمولا باید در جعبه‌های مخصوص یا در کف گلخانه کاشت در این نوع گلخانه‌ها بسیار عملی می‌باشد.

ب- گلخانه‌های نیمه شیشه‌ای

     این گلخانه‌ها علاوه بر قسمت‌های شیشه‌ای دارای دیوارهای کوتاهی می‌باشد که از مصالح دیگر از قبیل چوب، آجر، بلوک‌های سیمانی، آهن، پنبه نسوز و غیره ساخته می‌شوند. در گلخانه نیمه شیشه‌ای به علت داشتن دیواره‌های کوتاه معمولا پیشخوان‌هایی به ارتفاع دیواره‌ها ساخته می‌شود که مناسب برای کار در گلخانه و کشت گیاهانی است که نیاز به بستر گلخانه ندارند.

ج- گلخانه یک سمت شیشه‌ای

     این نوع گلخانه از نظر میزان شیشه به کار رفته در آن ترکیبی از گلخانه‌های تمام شیشه‌ای و نیمه شیشه‌ای است، به این معنی که در یک سمت شیشه روی دیوار‌های کوتاه چوبی یا آجری به کار رفته و سمت دیگر تا سطح زمین شیشه خواهد بود.

منبع: کتاب مدیریت گلخانه

مولفان: مریم مرادمند، سمیه عباس عبدلی، رضا مرادمند