آفت‌های عمده گلخانه عبارتند از:

الف- شته

     حشراتی کوچک با رنگ‌های سیاه یا سبز که با مکیدن شیره گیاه باعث لطمه زدن و پیچیدگی در برگ‌ها می‌شوند. حشرات فوق نه تنها از نظر فیزیکی به گیاه لطمه می‌زنند بلکه باعث انتقال ویروس‌های بیماری‌زا نیز می‌گردند. جهت مبارزه با شته می‌توان از: منازون، ملاتیون، لیندان، پارتیون، تیودان، نیکوتین، سولفوتپ و یا مواد دودزا مانند تاپ گلاس استفاده نمود.

ب- کاسپید

     حشراتی سبز رنگ که با سرعت حرکت کرده و باعث پیچش گل‌ها شده و آنها را از فرم اصلی خارج می‌کنند. طرز مبارزه همان استفاده از مواد ذکر شده جهت مبارزه با شته می‌باشند.

پ- حشرات جهنده قورباغه‌ای شکل

     حشرات کوچک جهنده به رنگ زرد بوده و مانند شته شیره گیاه را می‌مکند. طرز مبارزه، مشابه طرز مبارزه با شته است.

ت- برگ خوران

     حشراتی کوچک به رنگ زرد کم‌رنگ بوده که باعث تولید لکه‌های سفیدرنگ روی برگ‌ها می‌شوند. طرز مبارزه، مشابه طرز مبارزه با شته است.

ث- تریپس

     حشراتی کوچک و فعال که باعث تولید لکه‌های نقره‌ای رنگ روی برگ‌ها می‌شوند. جهت دفع این حشرات می‌توان از مالاتیون، دی الدرین، لیندان، پاراتیون و سولفوتپ استفاده نمود.

ج- معدن‌چیان برگ

     لاروهای چند نوع حشره که برگ‌خوار می‌باشند باعث خوردن برگ‌ها می‌شوند. لارو‌ها در برگ نفوذ کرده و کانال‌های پرپیچ و خمی به وجود می‌آورند و در بعضی مواقع اثر آفت‌زدگی به صورت تاول روی برگ مشخص می‌شود. طرز مبارزه، مشابه طرز مبارزه با شته است.

چ- شپشک آردی

     حشراتی سفید، چسبناک و شبیه سوسک بوده و تجمع آنها شبیه تجمع مواد پشمی است. حشرات فوق شیره گیاه را می‌مکند و باعث رکود رشد و ضعیفی گیاه می‌شوند. طرز مبارزه، مشابه طرز مبارزه با شته است.

ح- کنه‌های نباتی قرمز

      کنه‌های عنکبوتی شکل تولید لکه‌های خاکستری روی برگ می‌نمایند. طرز مبارزه از دود آزو بنزین می‌باشد.

خ- مگس سفید(عسلک)

     حشرات کوچک، سفید و پروانه‌ای شکل بوده و باعث به وجود آوردن لکه روی برگ و نهایتا ضعیف نمودن گیاهان و توقف رشد می‌شوند. مبارزه با استفاده از مالاتیون، روتنون، سولفات نیکوتین و دود لیندان میسر است.

د- گوش خیزک و شپشک‌های چوب‌خوار

     حشراتی که زیر پیشخوان و نقاطی که گرد و خاک و رطوبت موجود باشد زندگی می‌کنند. روش مبارزه سمپاشی یا دود کردن گاما ب-اچ‌سی می‌باشد.

منبع: کتاب مدیریت گلخانه

مولفان: مریم مرادمند، سمیه عباس عبدلی، رضا مرادمند